ניטור פריחת אצות במי שתיה במאגרים פתוחים

ניטור פריחת אצות במי שתיה במאגרים פתוחים

כמות אינסופית של בדיקות מעבדה מבוצעות מידי יום ע"י שליחת אלפי מבחנות במארזים ידניים סגורים היישר מאגם המים אל המעבדות. זאת כדי לנטר בקביעות את מצב המים ואת הצפי להתפרצות אצות רעילות במי השתייה שלנו המצויים המאגרים פתוחים. 

המאגרים הפתוחים, כידוע, מצויים בשליטת חברות ממשלתיות, רשות המים בישראל, משרדי איכות הסביבה,  מפעלים איזוריים, חב' המים מקורות ועוד.

השיטה כיום היא כאמור ידנית, מתבצעת באמצעות לקיחת מדגמים במבחנות שנאספות רנדומלית מנקודות אקראיות בגזרות שונות שבמאגר, האיסוף הזה לא מבוקר ולא יכול להכיל בו זמנית את כל המאגר, לדוגמא אגם אשכול המצוי בקרבת צומת המוביל. המאגר פרוס על פני יותר מ 15 ק"מ רבועים והבדיקות עם המבחנות מובאות השכם וערב למעבדה הן דגימות ממיקומים אקראיים שלא נותנים פתרון לצפי התפרצות מכל סוג שהוא.

פלקסי-ג'ט שקדה במשך השנתיים האחרונות לפתח טכנולוגיה חדשנית מתבססת על הטסה אוטונומית של כלי טייס מעוגנת בו מצלמה טרמית מתאימה בתדרים ספציפיים לניטור ההתפרצויות ובמקביל מושטים באגם הענקי מספר כלי שייט מינוריים. כל אחד בגזרתו ובהשטה אוטונומית מלאה, כלי השייט מצוידים במספר סנסורים תואמים לבדיקות הנדרשות ומשדרים הנתונים והתוצאות ב wi-fi לתחנת החוף.

 

שתי המערכות מופעלות כמערכת אקו ססטימס, בתזמון מתאים, שתיהן תתנה תשובה מלאה לצורך הניטור והמיפוי כמו גם צפי מדויק לתחילת אירוע התפרצות אצות רעילות עוד בשלב שניתן לזהות ולהקיף אותו במקום ההתפרצות הרבה לפני אירוע ההתפשטות שמסב נזקים עצומים לאיכות המים שלא לדבר על עלויות עצומות המחייבות החדרת כימיקלים למים מתוקים. 

מיזם זה כעת נמצא בתנופה ליישום ולקבלת אישור רגולטורי לביצוע פיילוט. כמו כן הוגשה בקשה לרישום פטנט.

דילוג לתוכן